Bestuur
De heer A. (Ton) van der Leun, voorzitter
De heer D. (Danny) Korswagen, penningmeester
De heer J. (Co) Rijken, secretaris
De heer J.J. (Hans) Haverkamp, bestuurslid
Het bestuur is te bereiken via:
postadres: J. Rijken, Esperloop 33, 5032 XM Tilburg e-mail: secretariaat@vredehof-tilburg.nl
voorzitter: A van der Leun: 's avonds 013 5422773 e-mail: vredehof-voorzitter@vredehof-tilburg.nl
Reglement Begraafplaats Vredehof
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
1: Begripsomschrijvingen
2: Beheer
3: Administratie
4: Register
Hoofdstuk 2: Openstelling en orde op de begraafplaats
5: Openstelling begraafplaats
6: Orde- en rustmaatregelen
7: Bijzondere plechtigheden
Hoofdstuk 3: Voorschriftenvoor lijkbezorging
8: Kennisgeving begraven en asbezorging
9: Over te leggen stukken
10: Tijden van begraven en asbezorging
Hoofdstuk 4: De graven
11: Soorten graven en termijnen
12: Eigen graf
13: Verlenging eigen graf
14: Overschrijving van verleende rechten
15: Overboeking van rechten
16: Afstand doen van graven
Hoofdstuk 5: Grafbedekkingen
17: Toestemming grafbedekking
18: Grafbeplanting
19: Verwijdering grafbedekking
Hoofdstuk 6: Onderhoud
20: Onderhoud door de Stichting
21: Onderhoud door rechthebbende
Hoofdstuk 7: Ruiming van graven
22: Ruiming van graven
Hoofdstuk 8: In stand te houden historische graven en opvallende grafbedekking
23: Lijst van graven met bijzondere betekenis
Hoofdstuk 9: Klachten
24: Behandeling van klachten
Hoofdstuk 10: Overgangsbepaling en slotbepalingen
25: Overgangsbepaling
26: Slotbepalingen
Toelichting op enkele bepalingen
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1
Begripsomschrijvingen
1. Dit reglement verstaat onder:
Administrateur:
- degene die door het bestuur van de Stichting is aangewezen voor het verzorgen van de administratie van de begraafplaats.
Beheerder:
- degene die door het bestuur van de Stichting is belast met de dagelijkse leiding over de begraafplaats.
Graven met uitsluitend recht (eigen graf):
- een graf, grafkelder daaronder begrepen, waarvoor aan een natuurlijk of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot:
- het doen begraven en begraven houden van stoffelijke resten;
- het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;
Gedenkteken:
- voorwerp op het graf voor het aanbrengen van opschriften of figuren, daaronder begrepen kettingen en hekwerken.
Grafbeplanting:
- winterharde beplanting welke door de rechthebbende op een graf wordt aangebracht.
Graftermijn:
- de termijn gedurende welke men krachtens uitsluitend recht dan wel eigen graf een lijk begraven mag houden.
Rechthebbende:
- degene die een uitsluitend recht op een graf heeft.
Uitsluitend recht:
- het recht om gedurende een (on)bepaalde periode twee of meer stoffelijke resten in het graf te doen begraven of begraven te houden.
2. Voor de toepassing van het bij of krachtens dit reglement bepaalde wordt, voor zover van belang, onder "eigen graf" mede verstaan: eigen urnengraf.
Artikel 2
Algemeen beheer
Het algemeen beheer en beleid ten aanzien van de begraafplaats berust bij de Stichting Protestantse Begraafplaats "Vredehof” te Tilburg, in deze vertegenwoordigd door het bestuur, hierna te noemen "het bestuur”.
Artikel 3
Dagelijks beheer en administratie
1. Het bestuur wijst een beheerder aan voor het dagelijks beheer van de begraafplaats.
2. Het bestuur wijst tevens een administrateur aan voor het verzorgen van de administratie van de begraafplaats en het houden van een register.
Artikel 4
Register
De door het bestuur aangewezen administrateur houdt een register bij van alle op de begraafplaats begraven lijken en bijgezette asbussen, met een nauwkeurige aanduiding van de plaats waar zij begraven of bijgezet zijn en een plattegrond van de begraafplaats. In dit register worden ook de door het bestuur reeds uitgegeven, maar nog niet gebruikte eigen graven, aangetekend. Het register en de plattegrond zijn openbaar.
Hoofdstuk 2: Openstelling en orde op de begraafplaats
Artikel 5
Openstelling begraafplaats
1. De begraafplaats is voor een ieder dagelijks toegankelijk gedurende de door het bestuur bij nadere regels vast te stellen tijden. Het bestuur maakt deze tijden openbaar bekend.
Kinderen beneden 12 jaren hebben slechts toegang, indien zij zijn vergezeld van een volwassene.
2. Ter handhaving van de orde en rust op de begraafplaats kunnen de toegangen tijdelijk worden gesloten.
3. Het is verboden gedurende de tijd dat de begraafplaats niet voor het publiek geopend is zich daarop te bevinden, anders dan voor het bijwonen van een begrafenis of de bezorging van as.
Artikel 6
Orde- en rustmaatregelen
1. Het is aan steenhouwers, hoveniers en daarmede gelijk te stellen personen verboden, anders dan met toestemming van of namens het bestuur, werkzaamheden voor derden aan grafbedekkingen op de begraafplaats te verrichten. Deze toestemming kan mondeling worden gegeven.
2. Het is verboden zonder noodzaak over de graven te lopen, beplantingen te beschadigen of bloemen te plukken.
3. Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaats hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.
4. Degenen die het in het tweede lid vermelde verbod overtreden of zich niet houden aan de in het derde lid bedoelde aanwijzingen, moeten zich op eerste aanzegging van de beheerder van de begraafplaats verwijderen.
Artikel 7
Bijzondere plechtigheden
1. Dodenherdenkingen, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats moeten vijf dagen tevoren worden gemeld aan het bestuur onder opgave van datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop de plechtigheid zal plaats vinden.
2. De deelnemers aan de plechtigheid, bedoeld in het eerste lid moeten zich in het belang van de orde, rust en netheid houden aan de aanwijzingen van het bestuur of de beheerder.
3. Bijeenkomsten op de begraafplaats, die het karakter van een openbare manifestatie hebben of naar het oordeel van het bestuur zullen hebben, kunnen door het bestuur worden verboden.
Hoofdstuk 3: Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 8
Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
1. Degene, die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan tenminste twee werkdagen voorafgaande aan de dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaats vinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
2. Het lijk, dan wel het omhulsel en de asbus of urn moeten zijn voorzien van een duurzaam identiteitskenmerk. De gegevens van het kenmerk moeten overeenstemmen met de administratie van de begraafplaats.
3. Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk twee werkdagen voorafgaande aan die dag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
Artikel 9
Over te leggen stukken
1. Begraving mag slechts geschieden indien van tevoren het verlof tot begraven of de bezorging van as, afgegeven door een burgerlijke gemeente, is overgelegd aan de beheerder. Daarbij dient tevens een registratieformulier te worden afgegeven.
2. Indien de begraving of de bezorging van as in een eigen graf of bestaande grafkelder zal plaatsvinden, dient een machtiging daartoe aan de beheerder te worden overgelegd ondertekend door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door degene die in de uitvaart voorziet.
3. Begraving of bijzetting in een eigen graf of bestaande grafkelder waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaats vinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn van 10 jaren. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door een van de andere personen, genoemd in artikel 14, tweede lid.
4. De beheerder onderzoekt de genoegzaamheid van de overgelegde stukken.
Artikel 10
Tijden van begraven en asbezorging
1. Op zondagen, christelijke of algemeen erkende feestdagen, wordt geen gelegenheid gegeven tot begraven en bezorgen van as, tenzij de burgemeester een van de normale termijn afwijkende termijn voor begraving of verbranding heeft gesteld of het bestuur hiervoor toestemming heeft verleend.
2. Op de overige dagen zijn de tijden van begraven en het bezorgen van as:
a. In de periode april – september van 09.00 - 16.00 uur
b. In de periode oktober – maart van 09.00 - 15.00 uur.
3. Het tijdstip van begraven of bijzetten wordt telkens en voor elk geval afzonderlijk door de beheerder, in overleg met de betrokken rechthebbende, vastgesteld.
Hoofdstuk 4: De graven
Artikel 11
Soorten graven en termijnen
1. Op de begraafplaats kunnen worden onderscheiden:
a. eigen graven en eigen urnengraven
b. eigen urnennissen
2. Het bestuur behoudt zich het recht voor de indeling van de begraafplaats, de bestemming van de gravenvelden en urnenvelden en het onderscheid in graven vast te stellen en te wijzigen.
3. Het bestuur kan de eigen graven onderverdelen in klassen.
4. Het bestuur kan voor de verschillende klassen de situering en oppervlakte vaststellen, evenals het aantal maximaal in de betreffende graven te begraven stoffelijke resten of asbussen.
5. Het bestuur behoudt zich het recht voor om op een begraafplaats een in dit reglement omschreven bepaalde soort of klasse graf niet of niet meer nieuw uit te geven.
6. Het bestuur bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel stoffelijke resten en hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden bijgezet in de eigen graven.
7. Het bestuur bepaalt tevens de afmetingen en de uitgifteduur van de eigen graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimumtermijn vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging (= 20 jaren).
Artikel 12
Eigen graf
1. Een uitsluitend recht op een graf kan alleen schriftelijk worden gevestigd. Door het bestuur wordt een akte van grafuitgifte opgemaakt.
2. In de akte van grafuitgifte wordt vermeld welk graf is uitgegeven tegen welke prijs en voor welke termijn.
3. De rechthebbende op het graf ontvangt een exemplaar van de akte van grafuitgifte.
Artikel 13
Verlenging termijn eigen graf
1. De rechthebbende van een graf waarop een uitsluitend recht is gevestigd voor bepaalde tijd kan verzoeken deze termijn te verlengen. Het voor bepaalde tijd verleende recht wordt verlengd, mits het verzoek gedaan is binnen twee jaren voor het verstrijken van de termijn. De verlenging geschiedt telkens voor niet langer dan 10 jaren.
2. Het bestuur doet binnen een jaar na de aanvang van de termijn waarin verlenging van het recht kan worden verzocht, aan de rechthebbende wiens adres hem bekend is of redelijkerwijze bekend kan zijn, schriftelijk mededeling van het verstrijken van de termijnen van het bepaalde in lid 1.
3. Blijkt het adres onbekend, dan geschiedt de mededeling door aanplakking daarvan bij het graf en de ingang van de begraafplaats. De mededeling blijft aangeplakt tot het einde van de termijn waarvoor het uitsluitend recht op een graf werd gevestigd.
Artikel 14
Overschrijving van verleende rechten
1. Het uitsluitend recht op een graf kan op schriftelijk verzoek van de rechthebbende worden overgeschreven ten name van de echtgenoot of levenspartner dan wel een bloedverwant tot en met de derde graad. Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander is slechts mogelijk, indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
2. Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht worden overgeschreven op naam van de echtgenoot of levenspartner dan wel een bloed- of aanverwant tot en met de derde graad, mits het verzoek hiertoe schriftelijk wordt gedaan binnen een jaar na het overlijden van de rechthebbende. Overschrijving ten name van een ander is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
3. Indien binnen de in lid 2 gestelde termijn geen verzoek tot overschrijving is gedaan, vervalt het recht aan het bestuur.
Artikel 15
Overboeking van rechten
1. Van iedere overboeking van het recht op een graf wordt aantekening gehouden in het in artikel 4 genoemde register.
2. De rechthebbende krijgt een bewijs van overboeking.
Artikel 16
Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van het bestuur van het recht op het eigen graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet de Stichting schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Hoofdstuk 5: Grafbedekkingen
Artikel 17
Toestemming grafbedekking
1. Voor het hebben van een grafbedekking is schriftelijke toestemming nodig van het bestuur.
2. Het bestuur kan nadere regels vaststellen omtrent de wijze van aanvragen van toestemming, de aard en de afmetingen van de grafbedekking en de wijze van aanbrengen.
3. Het bestuur kan de toestemming weigeren indien:
a. niet voldaan wordt aan de eventueel door hen vastgestelde nadere regels
b. de grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats
c. de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is
d. de constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is.
4. Toestemming voor het hebben van een grafbedekking moet worden aangevraagd door en wordt gesteld op naam van de rechthebbende op de grafruimte. Bij overschrijving van dat recht wordt de als dan ingeschreven rechthebbende beschouwd als de houder van de toestemming.
Toestemming voor het hebben van een grafbedekking op algemene graven wordt gesteld op naam van de aanvrager. Bij overlijden van de houder van de toestemming wordt de toestemming gesteld op naam van degene die zich binnen drie maanden na het overlijden daartoe aanmeldt.
Artikel 18
Grafbeplanting
Niet-blijvende beplantingen op een graf die in een verwaarloosde staat verkeren kunnen door degene die belast is met de dagelijkse leiding op de begraafplaats worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn worden verwijderd.
Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende drie maanden ter beschikking gehouden van de rechthebbende indien deze daartoe tevoren een mondeling of schriftelijk verzoek heeft gedaan bij de beheerder.
Artikel 19
Verwijdering grafbedekking
1. De grafbedekking kan na het verstrijken van de graftermijn door het bestuur worden verwijderd.
2. Het voornemen tot de verwijdering van een grafbedekking wordt gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd, op een op het te ruimen graf te plaatsen bordje, door het bestuur bekend gemaakt, tenzij het adres van de rechthebbende bij het bestuur bekend is. In dat geval stellen zij hem uiterlijk een jaar voor het genoemde tijdstip per brief van hun voornemen in kennis.
3. Op grond van een daartoe door de rechthebbende bij het bestuur ingediend verzoek, blijft de grafbedekking na verwijdering nog gedurende drie maanden ter beschikking van degene aan wie toestemming was verleend om de grafbedekking te plaatsen. Het verzoek daartoe kan worden ingediend gedurende een jaar voordat de grafbedekking zal worden verwijderd.
4. De grafbedekking vervalt aan de Stichting indien:
a. geen verzoek op grond van lid 3 is ingediend;
b. de grafbedekking niet binnen drie maanden nadat deze van het graf is verwijderd, is afgehaald.
Hoofdstuk 6: Onderhoud
Artikel 20
Onderhoud door de Stichting
1. Ten einde de kosten van aanleg, instandhouding en onderhoud van de begraafplaats en de graven, waarin door het bestuur wordt voorzien, te dekken, worden rechten geheven volgens de bij dit beheersreglement behorende tarievenlijst, die jaarlijks kan worden herzien.
2. Het bestuur belast zich met het onderhouden van de begraafplaats, waaronder wordt verstaan het onderhoud aan gebouwen en paden, het maaien van het gras, het verzorgen van de algemene beplanting en de watergangen e.d.
3. Het bestuur belast zich tevens met het algemene onderhoud rondom de graven, waaronder wordt verstaan
a. het snoeien van de blijvende grafbeplanting;
b. het schoonhouden van gedenktekens en het opnieuw stellen na verzakking van gedenktekens, voor zover dit niet als steenhouwers werkzaamheden is aan te merken.
4. Het bestuur accepteert geen aansprakelijkheid voor schade, door welke oorzaak ook ontstaan aan de grafbedekking of ieder ander voorwerp dat zich op het graf bevindt.
Artikel 21
Onderhoud door de rechthebbende
1. De rechthebbende is verplicht de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, waaronder wordt verstaan het algemene onderhoud als bedoeld in artikel 20 lid 3, zoals steenhouwers werkzaamheden (herstel en vernieuwing), onderhoud aan hekwerken en afscheidingen e.d., het kleuren en bijwerken van opschriften en het verzorgen van graftuintjes en niet-blijvende grafbeplanting.
2. Schade aan de grafbedekking is, overeenkomstig het gestelde in lid 4 van artikel 20, voor rekening van de rechthebbende.
3. Indien de rechthebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, en daardoor een risico ontstaat van schade aan derden, kan het bestuur de grafbedekking geheel of gedeeltelijk doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende drie maanden ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna, met inachtneming van het bepaalde in lid 4, aan de stichting, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
4. Tenzij sprake is van een acuut risico, zulks uitsluitend ter beoordeling van het bestuur, vindt de verwijdering niet plaats dan nadat drie maanden zijn verstreken nadat de rechthebbende per aangetekend schrijven met bericht van ontvangst is gesommeerd tot onderhoud of herstel van de grafbedekking. Als het adres van de rechthebbende niet meer bij de burgerlijke gemeente bekend is, vindt een mededeling plaats op het mededelingenbord van de begraafplaats. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Hoofdstuk 7: Ruiming van graven
Artikel 22
Ruiming van graven
1. Met inachtneming van de bepalingen in de Wet op de lijkbezorging en de bepalingen gesteld in dit reglement kan de beheerder graven doen ruimen. Ruiming van graven waarop een uitsluitend recht rust kan niet dan met toestemming van de rechthebbende op dat graf plaatsvinden.
2. Het voornemen van de beheerder om een graf te ruimen wordt gedurende tenminste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden op een bij het te ruimen graf geplaatst bordje ter kennis van de belanghebbende gebracht, tenzij het adres van de rechthebbende op het graf aan hen bekend is. In dat geval stellen zij hem uiterlijk een jaar voorafgaande aan het bedoelde tijdstip per brief van hun voornemen in kennis.
3. Nabestaanden van een overledene die begraven is in een eigen graf kunnen, gedurende de in het tweede lid bedoelde termijn, de beheerder schriftelijk verzoeken bij ruiming de overblijfselen, indien mogelijk, bijeen te brengen voor herbegraving elders.
4. Nabestaanden van een overledene, waarvan een asbus al dan niet met een urn is bijgezet kunnen de beheerder vragen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders.
Hoofdstuk 8: In stand te houden historische
graven en opvallende grafbedekking
Artikel 23
Lijst van graven met bijzondere betekenis
1. Het bestuur houdt een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.
2. Alvorens tot ruiming van graven over te gaan, onderzoekt het bestuur of er graven zijn die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschreven.
3. Het bestuur beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.
Hoofdstuk 9: Klachten
Artikel 24
Behandeling van klachten
1. Rechthebbenden en andere bij de begraafplaats een belang hebbende personen kunnen omtrent feitelijke handelingen of het nalaten van feitelijke handelingen betreffende de begraafplaats bij het bestuur een schriftelijke klacht indienen.
2. Het bestuur beslist binnen dertig dagen na ontvangst van de klacht. Deze termijn kan met ten hoogste dertig dagen worden verlengd.
3. Het bestuur brengt de beslissing betreffende de klacht terstond schriftelijk ter kennis van de klager.
4. Bij blijvend verschil van inzicht kan de klacht aanhangig worden gemaakt bij de Landelijke Organisatie voor Begraafplaatsen, hierna te noemen de LOB.
Hoofdstuk 10: Overgangsbepaling en slotbepalingen
Artikel 25
Overgangsbepaling
Het recht op een eigen graf, verleend vóór het in werking treden van dit reglement, wordt geacht een uitsluitend recht op een graf in de zin van de Wet op de lijkbezorging te zijn.
Artikel 26
Slotbepalingen
1. Ingeval van verschil over de toepassing van dit reglement en in alle gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
2. Wijziging van dit reglement kan plaats vinden door het bestuur.
3. Dit reglement treedt in werking op 1 september 2013.
Als dan vervallen de voordien bestaan hebbende voorschriften en bepalingen op dit gebied, behoudens eerbiediging van rechten, verkregen voor de inwerkingtreding van dit reglement.
Vastgesteld door de bestuur van de Stichting op 11 december 2013
Het bestuur van de Stichting Protestantse Begraafplaats " Vredehof”
A. van der Leun M.J. Geleijns
(Voorzitter) (Secretaris)
Toelichting op enkele bepalingen
Algemeen
De
Wet op de lijkbezorging van 7 m
De toenmalige Vereniging van Kerkvoogdijen en het Kantoor der Kerkelijke Goederen hebben dit werk gezamenlijk aangepakt. Het resultaat bestaat uit de voorliggende modellen, waarin vrij uitgebreid de zaken zijn geregeld.
De modellen zijn zo opgezet dat aanpassing aan de plaatselijke situatie eenvoudig kan plaats vinden, veelal door weg te laten wat voor de betrokken gemeente niet van toepassing is. Daarbij dient wel te worden bedacht dat de wet een aantal zaken dwingend regelt, d.w.z. dat daarvan niet afgeweken kan worden. Een plaatselijke aanpassing van het model kan daarom niet willekeurig plaats vinden.
Wettelijke voorschriften liggen o.a. ten grondslag aan bepalingen met betrekking tot:
- het register (art.4);
- identiteitskenmerk (art.8, 2e lid);
- over te leggen stukken (art.9, 1e lid);
- minimum termijn eigen graf (art.12, 2e lid);
- schriftelijk vestigen recht eigen graf (art.12, 1e lid);
- recht op verlenging met telkens 10 jaren (art.13);
- minimale grafrusttermijn van 10 jaren i.v.m. ruimen van graven (art.22).
Bij
twijfel kan het advies van de Vereniging voor
Artikel 1, 2e lid
Crematie en de kerkelijke begraafplaats
Hoewel de Protestantse Gemeenten geen crematoria exploiteren krijgen de beheerders van kerkelijke begraafplaatsen in toenemende mate te maken met de bezorging van de as van overledenen.
Na verbranding moet de as van de overledene worden geborgen in een bus. Deze moet hermetisch zijn gesloten. Op de bus moeten de naam en voorletters van de overledene alsmede een registratienummer zijn vermeld. Dit mag gedurende 20 jaren niet van de ongeopende asbus worden verwijderd of daarop onleesbaar worden gemaakt. De asbus kan worden geplaatst in een bewaarplaats bij het crematorium.
Een andere mogelijkheid is echter, en daar begint de betrokkenheid van de kerkelijke begraafplaatsen, om de asbus in of op een graf te plaatsen of elders op de begraafplaats. Hierbij is te denken aan een normaal graf, een urnengraf of een urnennis. Ook kan de wens bestaan de as op de begraafplaats te verstrooien op het strooiveld of op of in een eigen graf.
Het bestuur zal moeten overwegen en besluiten welke mogelijkheden men op de kerkelijke begraafplaats wil openen. Het volledige pakket aan mogelijkheden bestaat uit:
- bijzetting asbus in een bestaand eigen graf
- in een eigen urnengraf
- in een sierurn in een urnentuin
- in een open of gesloten nis in een columbarium (urnenmuur)
- verstrooiing in een bestaand eigen graf
- in een eigen urnengraf
De houder van de bewaarplaats moet een openbaar register bijhouden van de daarin bijgezette asbussen. Bij opheffing van de bewaarplaats wordt het register overgebracht naar het gemeentearchief.
Ten aanzien van verstrooiing zegt de wet dat dit uitsluitend op een permanent daartoe bestemd terrein of in open zee mag geschieden (bestemd heeft hier geen relatie met het bestemmingsplan). Voldoende is dat het terrein voor de verstrooiing van as wordt gebruikt. Het terrein kan tevens een andere bestemming hebben.
Ook kan verstrooiing in een graf plaatsvinden. De houder van de begraafplaats wijst het terrein aan na verlof van het College van Burgemeester en Wethouders. Dit college hoort de regionale inspecteur van de volksgezondheid. De verstrooiing geschiedt onder de verantwoordelijkheid van de houder van de begraafplaats.
Artikel 2
Het beheer van de kerkelijke begraafplaats berust bij de Stichting.
Voor deze constructie is gekozen omdat ordinantie 11 bepaalt dat de verzorging voor de vermogensrechtelijke aangelegenheden van de gemeente toevertrouwd is aan het bestuur. Artikel 2 lid 7b van ordinantie 11 noemt het beheren van de goederen van de gemeente. Deze taak oefent het bestuur zelfstandig uit.
Artikel 3
De wet spreekt in artikel 27 over de houder van een begraafplaats. De houder van de begraafplaats dient een register bij te houden. De houder van een kerkelijke begraafplaats zal het bestuur zijn.
Artikel 4
Artikel 27 van de wet geeft deze voorschriften.
In de wet wordt niet gesproken over een plattegrond. In veel modellen wel. Het lijkt ook bijzonder handig om dit wel op te nemen in dit artikel om daarmee duidelijkheid te kunnen geven aan een rechthebbende waar begraven of bijgezet is.
Artikel 27 lid 2 bepaalt dat het register openbaar moet zijn.
Niet is voorgeschreven dat dit register in tweevoud wordt bijgehouden. De toelichting zegt echter:
"de verplichting om een register bij te houden rust op de beheerders van zowel gemeentelijke als bijzondere begraafplaatsen.
Bij opheffing van een gemeentelijke begraafplaats blijft het register reeds op grond van de archiefwetgeving onder beheer van de gemeente; voor bijzondere begraafplaatsen geeft het derde lid de regel dat het register bij opheffing van de begraafplaats wordt overgebracht naar de gemeente, ongeacht of de eigenaar van de bijzondere begraafplaats de beschikking heeft over een eigen archief. Het is niettemin aan te bevelen dat het kerkgenootschap of andere eigenaar van de opgeheven begraafplaats zelf ook een afschrift van het register bewaart of in een centraal kerkelijk archief deponeert".
Het register kan ook als een geautomatiseerd bestand worden bijgehouden. Een goed gedisciplineerd bestandsbeheer (regelmatige back-up en gescheiden en veilige opberging) is vanzelfsprekend nodig.
Het is te allen tijde raadzaam - o.a. met het oog op het ter inzage kunnen geven van het register - ook een b.v. eenmaal per jaar te vernieuwen schriftelijke uitdraai ter beschikking te hebben.
Artikel 5
De uren van openstelling moeten met het oog op de plaatselijke situatie en de mogelijkheden van de organisatie worden bepaald. In het model wordt ervan uitgegaan dat de begraafplaats dagelijks(dus ook op zaterdag en zondag) toegankelijk is. Dit is zowel in het belang van de nabestaanden als ten behoeve van een ruimer publiek gewenst. Dit stelt uiteraard eisen aan de organisatie, zoals een goede regeling van opening en sluiting, het toezicht, duidelijke aanwijzingen bij de ingang, het ter inzage geven van het grafregister, enz. Een mededelingenbord met ruime informatie bij de ingang van de begraafplaats is nodig. Ook voor het doen van andere mededelingen (verlenging grafrechten, ruiming van graven) is een dergelijk bord gewenst.
Artikel 6
Steenhouwers en hoveniers moeten zich er steeds van bewust zijn dat hun werkzaamheden storend kunnen zijn voor rouwende nabestaanden. De bevoegdheid van de beheerder om personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen en de overige verbodsbepalingen houden, bieden voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten te kunnen optreden.
Artikel 7
Met dit artikel wordt beoogd om plechtigheden ordelijk te doen verlopen. Door te eisen dat de mededeling vijf dagen vooraf moet plaats hebben, kan worden voorkomen dat de plechtigheid samenvalt met een begrafenis. Een begrafenis moet volgens de wet uiterlijk op de vijfde dag na overlijden geschieden.
Bijeenkomsten die het karakter van een plechtigheid te buiten gaan kunnen het karakter hebben van een openbare manifestatie. Hiervan moet vooraf kennisgeving worden gedaan aan de burgemeester volgens de Wet op openbare manifestaties (Stbl.1968,nr.157). Een zelfstandige bevoegdheid van het bestuur om een manifestatie op de kerkelijke begraafplaats te verbieden is in dit artikel opgenomen.
Artikel 8
In artikel 8 van de Wet op de lijkbezorging is geregeld het vastleggen van de identiteit van de overledene. Daarin is bepaald dat, voordat de kist of het andere omhulsel van het lijk wordt gesloten, de kist of het omhulsel wordt voorzien van een registratienummer.
Tot begraving wordt niet overgegaan dan nadat de houder van de begraafplaats de identiteit van het lijk heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of het omhulsel vermelde registratienummer met dat, vermeld op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene bevat.
Het komt tegenwoordig weer meer voor dat nabestaanden zelf bepaalde handelingen bij de begrafenis willen verrichten, b.v. het openen en sluiten van het graf en het laten zakken van de kist. Hieraan kan worden tegemoetgekomen, mits de aanwijzingen en de hulp van het personeel van de begraafplaats worden aanvaard, ook om redenen van veiligheid, in het bijzonder bij het openen en sluiten van het graf. De werkzaamheden kunnen door de nabestaanden en het personeel van de begraafplaats samen worden verricht. De nabestaanden kunnen b.v. een begin maken. Vervolgens kan het personeel de handelingen verrichten waar ervaring voor nodig is of die van de nabestaanden te zware lichamelijke inspanning vragen.
Artikel 9
Het gebeurt regelmatig dat in eigen graven begravingen, bijzettingen of asbezorging plaatsvinden betrekkelijk kort voor het aflopen van de uitgiftetermijn. Daarom is vastgelegd dat in dergelijke gevallen begraving of bijzetting alleen kan plaats vinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn.
Artikel 11
Graven kunnen worden onderscheiden in algemene graven en graven waarop een uitsluitend recht is gevestigd.
De wet geeft geen regeling voor algemene graven. Het wordt geheel aan de gemeente en aan de eigenaar van een bijzondere begraafplaats overgelaten, of en op welke wijze deze algemene graven worden uitgegeven.
De houder van een uitsluitend recht is geen eigenaar van het graf - de eigendom berust evenals bij algemene graven bij de eigenaar van de begraafplaats - maar heeft het recht gedurende een onbepaalde of bepaalde periode één of meer stoffelijke resten in het graf te doen begraven of begraven te houden.
Indien het recht voor onbepaalde tijd is verleend, vervalt het recht alleen indien de rechthebbende er afstand van doet of, wanneer het onderhoud is verwaarloosd en de voorgeschreven procedure is gevolgd.
Als een grafrecht is gevestigd voor onbepaalde tijd met volledige afkoop van het onderhoud door rechthebbende, waardoor het bestuur eeuwigdurend met het onderhoud is belast, wordt het moeilijker. Met name als er van de kant van de rechthebbende noch in de betaling van de afkoopsom noch in andere zin enige nalatigheid bestaat. Juridisch kan men hier eigenlijk alleen afkomen door het sluiten van een overeenkomst met erfgenamen. Maar als die nu niet meer te vinden zijn?
Als na een zorgvuldige zoektocht geen rechthebbende meer te vinden is of komt opdagen, kan men de grafbedekking, als die aanwezig is, verwijderen. Let wel, dit is een praktische oplossing die alleen toegepast kan worden als er uit een oogpunt van exploitatie (b.v. herinrichting of sluiting en opheffing van de begraafplaats) een noodzaak is om het graf te ruimen.
Geadviseerd wordt geen nieuwe rechten voor onbepaalde tijd meer te vestigen, maar de uitgifteduur te beperken tot 20 jaren. Het recht dat verleend is voor bepaalde tijd wordt op verzoek verlengd, doch telkens voor niet langer dan tien jaren.
Geadviseerd wordt de termijn van het begraven doen houden van stoffelijke resten in algemene graven te stellen op 15 jaren. Dit impliceert dat ook niet eerder dan na 15 jaren ter ruiming kan worden overgegaan.
Dit advies is gebaseerd op piëteitsoverwegingen, maar ook op de omstandigheid dat het nogal eens voorkomt dat het verteringsproces niet eerder is voltooid. Wil men toch een kortere termijn dan kan men terugvallen op de wettelijke minimum graftermijn van 10 jaren.
Artikel 12
Het recht op een graf kan uitsluitend schriftelijk worden gevestigd. Er moet een akte van grafuitgifte worden opgemaakt. Het ligt voor de hand dat de rechtverkrijgende op het graf een exemplaar krijgt van de akte van grafuitgifte, hoewel de wet dit niet voorschrijft.
De houder van de begraafplaats behoort te vermelden welk graf precies is uitgegeven, voor welke termijn en het tarief.
Artikel 13
Hierin wordt de procedure weergegeven die gevolgd moet worden om verlenging van de termijn te verkrijgen.
Artikel 14
Het uitsluitend recht op een graf kan op verzoek van de rechthebbende worden overgeschreven op een ander.
Het is gewenst de kring van nieuwe rechthebbenden te beperken, omdat schaarste aan eigen graven op de begraafplaats kan leiden tot het "opkopen" van graven door willekeurige derden.
Artikel 14 lid 2 geeft een scherpe termijn aan. Als binnen een jaar geen verzoek tot verlenging is gedaan, vervalt het recht aan het bestuur. Geadviseerd wordt om in de praktijk soepel om te gaan met deze vervaltermijn.
Artikel 17
De wet geeft geen expliciete bepalingen voor grafbedekkingen. Dit zal dus geregeld dienen te worden in de plaatselijke regeling. De artikelen in dit model zijn opgesteld aan de hand van het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Met name de bepalingen omtrent de afmetingen van de grafmonumenten dient men plaatselijk vast te stellen.
Artikelen 20 en 21
Het aanzien van de begraafplaats vereist een goed onderhoud. Dit onderhoud is te onderscheiden in:
1. Algemeen onderhoud van de begraafplaats: lanen, paden, afwateringen, maaien van het gras, snoeien van beplantingen, zorg voor gebouwen, toegangen enz.
2. Onderhoud van graven:
a. Eenvoudig algemeen onderhoud: het snoeien van blijvende grafbeplanting, het opnieuw stellen na verzakking en het schoonhouden van de grafbedekking;
b. Meer ingrijpend bijzondere onderhoud: steenhouwers (herstel- en vernieuwingswerkzaamheden, onderhoud aan hekwerken e.d., het kleuren en bijwerken van opschriften en het verzorgen van graftuintjes en niet-blijvende grafbeplanting.
Het onder 1. bedoelde algemene onderhoud geschiedt vanzelfsprekend door het bestuur. De kosten worden in de tarieven verdisconteerd.
De verplichting tot het onder 2.b vermelde bijzondere onderhoud wordt doorgaans bij de toestemming voor het oprichten en hebben van het grafmonument opgelegd aan de rechthebbende. Het gaat hier om het niet-periodieke onderhoud.
Als sancties op het niet nakomen van deze verplichting gelden:
a. De bevoegdheid van het bestuur zonder voorafgaande kennisgeving te verwijderen:
1. Verwelkte of ernstig beschadigde bloemen, kransen, takken e.d.
2. Al hetgeen zonder toestemming aanwezig is.
b. De bevoegdheid van het bestuur na voorafgaande kennisgeving en het inachtnemen van een redelijke termijn tot het verwijderen van de grafbedekking bij nalatigheid in het behoorlijk onderhouden en herstellen daarvan.
Het onder 2.a bedoelde eenvoudige en periodieke onderhoud bepaalt in hoge mate mede het aanzien van de begraafplaats. De ervaring leert dat het opleggen van dit onderhoud aan de rechthebbende in de praktijk in vele gevallen - zeker na verloop van een aantal jaren - niet goed werkt. Verwaarlozing is het gevolg. Het hiervoor kiezen van de sanctie van verwijderen van de grafbedekking is vaak te zwaar en werkt ook niet positief op het aanzien van de begraafplaats.
Daarom wordt in veel (burgerlijke en kerkelijke) gemeenten gekozen voor het uitvoeren van dit onderhoud door de beheerder van de begraafplaats, uiteraard met doorberekening van de kosten aan de rechthebbende. In navolging van de oude kerkelijke modellen bevelen wij ook in het nu ontworpen model dit beleid opnieuw aan . Het algemeen aanzien en het ruimere gebruik van de begraafplaatsen o.a. als element in de groenstructuur van stad of dorp en de - op termijn - falende eigen verantwoordelijkheid van nabestaanden maken het inslaan van deze weg noodzakelijk. Het kan zelfs aanbeveling verdienen het bijwerken van grafinscripties (het ophalen van kleur b.v.) daarin mede op te nemen.
Het financieel aspect vereist een goede regeling. De kosten kunnen in de tarievenlijst worden opgenomen en bij de toestemming voor het oprichten van de steen als voorwaarde worden opgelegd. In verband met de voortschrijdende inflatie zal dit tarief jaarlijks moeten worden aangepast aan de gestegen kosten. De toestemming zal daarom zodanig moeten luiden dat jaarlijks een aangepast (hoger) bedrag in rekening kan worden gebracht.
De praktische problemen bij het innen van deze jaarlijkse bedragen zijn:
1. De kosten aan de inning verbonden (factureren, boeken, invorderen enz.);
2. De problemen die na verloop van jaren ontstaan (b.v. zodra beide echtgenoten zijn overleden) om van nabestaanden (kinderen, broers of zusters) het bedrag voor de onderhoudskosten binnen te krijgen.
Daarom bevelen wij aan de afkoop van deze onderhoudskosten voor oude gevallen nadrukkelijk als mogelijkheid in de tarievenlijst op te nemen en voor nieuwe gevallen zelfs afkoop verplicht te stellen door voor het verkrijgen van de toestemming voor het aanbrengen van een grafbedekking een recht te heffen, waarin is begrepen het onderhoud vanwege de Stichting gedurende de eerste termijn van uitgifte. De ontvangen afkoopsommen zal men dan natuurlijk in een onderhoudsfonds moeten storten, waarop jaarlijks rente wordt bijgeschreven en waaruit vervolgens het jaarlijks onderhoud wordt betaald.
Het is moeilijk greep te krijgen op oude gevallen en het vraagt ook (lange) tijd. Om verwaarloosde grafbedekkingen, waar de onderhoudsplicht op de rechthebbende rust, in een betere onderhoudstoestand te krijgen zal men de volgende instrumenten hanteren:
1. Aanschrijving en overleg;
2. Overname van de onderhoudsplicht door het bestuur onder regeling van de kosten op basis van een akkoord tussen partijen;
3. Betere op moderne leest geschoeide regeling van deze zaak ter gelegenheid van verlenging van rechten (als dat aan de orde komt);
4. Sanctie van verwijdering in bijzondere gevallen.
Als de onderhoudsplicht (b.v. krachtens regelingen in vroegere beheersreglementen) op het bestuur rust, maar waarbij het recht in de tijd beperkt is, kan het bestuur op het moment van verlenging van rechten de zaak opnieuw regelen. Dit moment, maar ook andere momenten (b.v. overschrijving van rechten of als rechthebbenden nieuwe gunsten vragen) zal men moeten aangrijpen om een financieel gunstiger regime te bedingen.
Het onderhouden van grafbedekkingen, waarbij de plicht (b.v. krachtens z.g. eeuwig durende rechten) op het bestuur rust en er geen kostenverhaal (meer) mogelijk is, zal voor rekening van het bestuur moeten plaats vinden. Ook hier zal overleg met rechthebbenden nuttig kunnen zijn en misschien tot een (gedeeltelijke) oplossing kunnen leiden. Als na grondige nasporing geen rechthebbenden meer te vinden zijn kan men in extreme gevallen ook veilig tot verwijdering van een in slechte staat verkerende grafbedekking overgaan.
Artikel 22
Plaatselijk gebruik kan zijn dat niet tot ruiming wordt overgegaan maar dat op een dieper niveau wordt bijgezet. Hierna is het graf eveneens beschikbaar gekomen voor hergebruik. Ten aanzien van deze bijzetting zijn eveneens de leden 1 t/m 5 van toepassing hetgeen impliceert dat bijzetting een vorm van herbegraving is.
Artikel 23
Het is nogal eens voorgekomen dat graven die van bijzondere waarde zijn, door de werkers op de begraafplaats ondoordacht zijn geruimd. De graven kunnen van betekenis zijn: hetzij door de overledene die er begraven ligt dan wel alleen door het gedenkteken. De overledene kan voor de plaatselijke gemeenschap of zelfs ruimer van betekenis zijn geweest zodat wellicht de naam nog bij de volgende generatie bekend is.
Het gedenkteken kan opvallen door zijn vormgeving en door het materiaal. Een voorbeeld is het gietijzer gesmeed door een ijzergieterij, vaak subtiel voorzien van symbolen van de dood. Het ijzer herinnert aan een reeds lang verdwenen nijverheid en is alleen al daardoor van waarde.
Er dient te worden gezorgd dat graven van bekende overledenen niet ondoordacht worden geruimd en dat soms vrij zeldzame voorwerpen op een terrein dat zozeer aan het verleden herinnert, behouden blijven.
Bij twijfel over de betekenis van het gedenkteken, is het gewenst om een deskundige te raadplegen. (B.v. Vereniging De Terebinth, postbus 85177, 3009 MD Rotterdam). De lijst is een inventarisatie van gedenkwaardige graven. Door de beslissing over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de lijst staan te leggen bij het bestuur wordt een ruimere afweging bereikt.
Artikel 24
Ingeval van lidmaatschap van de Landelijke Organisatie Begraafplaatsen (LOB) is de klachtenregeling van de Ombudsman Uitvaartwezen van toepassing.
Indien het bestuur een besluit neemt ingevolge lid 2 van artikel 24, staat er voor gemeenteleden van rechtswege beroep open op het Regionaal College voor de behandeling van Bezwaren en Geschillen van de Protestantse Kerk in Nederland.
Artikel 25 Overgangsbepaling
Het recht op een eigen graf, verleend vóór het in werking treden van dit reglement, wordt geacht een uitsluitend recht op een graf in de zin van de Wet op de lijkbezorging te zijn.
Artikel 26 Slotbepalingen
1. Ingeval van verschil over de toepassing van dit reglement en in alle gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
2. Wijziging van dit reglement kan plaats vinden door het bestuur.
3. Dit reglement treedt in werking op 1 september 2013.
Als dan vervallen de voordien bestaan hebbende voorschriften en bepalingen op dit gebied, behoudens eerbiediging van rechten, verkregen voor de inwerkingtreding van dit reglement.
Vastgesteld door de bestuur van de Stichting op 11 december 2013
Het bestuur van de Stichting Protestantse Begraafplaats " Vredehof”
A. van der Leun M.J. Geleijns
(Voorzitter) (Secretaris)